بتن سی ار جی (GFRC (Glass Fiber Reinforced Concrete

بتن سی ار جی

بتن مسلح شده با الیاف شیشه

بتن مسلح به و در حقیقت نوعی کامپوزیت پیشرفته می باشد ،که با به کارگیری الیاف تقویت کننده شیشه در داخل فاز زمینه مخلوط بتن, مقاومت کششی و فشاری آن, فوق‌العاده افزایش مییابد. این ترکیب یک ماده انعطاف پذیر با شکل گیری بالا می باشد که در ساخت یک نمای پیشرفته به کار می رود .

بدلیل مقاومت بالای بتن جی ار سی / جی آر سی / GFRC ، امکان تولید قطعاتی با ضخامت mm 30 – 12 وجود دارد. بنابراین وزن قطعات جی اف ار سی / GFRC ( بتن جی اف آر سی ) در مقایسه با وزن قطعات بتنی پیش ساخته سنتی بسیار کمتر و در حدود ۳۰ کیلوگرم در هر متر مربع است. وزن سبک قطعات بتنی جی ار سی / GRC باعث می شود که امکان بارگذاری بر ساختار ساختمان آسان تر، سریعتر و بدون چالش صورت گیرد. وزن سبک تر و مقاومت بالای کششی و خمشی، مقاومت در برابر آب و آتش؛ آزادی عمل طراحان و معماران برای ابداع طرح هایی نو در رنگ و بافت متنوع و برای استفاده در انواع سطوح را امکان پذیر می سازد. همچنین وزن کم این محصول بدلیل ضخامت پایین آن، امکان تولید قطعاتی در ابعاد بزرگ، ظریف در طرح های متنوع و پیچیده را مقدور می سازد. از مزیت های دیگر قطعات پیش ساخته جی ار سی / جی اف ار سی / GRC / GFRC ترمیم و جایگزین کردن سریع قطعات جدید بجای قطعات آسیب دیده در نما می باشد.

تاریخچه جی ار سی (GRC)

در دهه ۱۹۵۰تحقیقاتی بر روی اثر الیاف در بتن برای کاهش تمرکز تنش درون نقاط حساس در کشور شوروی و پس از آن در امریکا جنوبی صورت گرفت که نتیجه تحقیقات بسیار موفقیت آمیز بوده است .بتن الیافی پس ار تکمیل تحقیقات به دلیل موثر بودن و مزایای شگفت انگیزش در مناطق سردسیر مورد توجه قرار گرفت و ساخت و استفاده ار آن در کشورهایی نظیر شمال آمریکا ، کانادا و .. رونق پیدا کرد. سپس به دلیل زیبایی ، مقاومت و تنوع این محصول کاربرد بتن الیافی گسترش پیدا کرد و در کشور های اروپایی نیز مورد استفاده بشریت قرار گرفت و پس از آن این محصول راه خود رابه آسیا از طریق ژاپن باز کرد و با استفاده در ساخت پل برای جلوگیری از خوردگی در ژاپن، جی ار سی به جهان معرفی شد.

روش ها و نحوه تولید و ساخت جی اف آر سی – GFRC

معمولا از دو روش مختلف برای ساخت جی اف آر سی – GFRC استفاده می کند 

۱-  (spray) اسپری کردن یا پاشیدن

۲- (premix) پرمیکس

 
روش اسپری کردن برای ساخت جی اف آر سی – GFRC
اسپری کردن شبیه به شاتکریت است که در آن مخلوط بتن مایع (منیزیم الیاف) به صورت اسپری می شود. بتن از یک نازل از نوع تفنگ مانند اسپری می شود که جریان الکتریکی طولانی را نیز جدا می کند و اسپری می کند. بتن و الیاف مخلوط می شوند زمانی که آنها به سطح شکل رسیدند. فیبر شیشه ای از یک قرقره در یک موضوع پیوسته به تفنگ تغذیه می شود، جایی که تیغه آن را درست قبل از اسپری برش می دهد. طول فیبر خرد شده تمایل به خیلی طولانی تر (حدود ۱٫۵ “) از الیاف است که در مخلوط شدن، از آنجا که الیاف بلند می شود اگر آنها را به بتن قبل از اسپری مخلوط شده است.

به طور معمول Spray-up در دو لایه استفاده می شود. لایه اول کت چرمی است، بسیار شبیه ژل پوشش در فایبرگلاس. این کت چرم معمولا در آن فیبر ندارد و نازک است و اغلب فقط حدود ۱/۸ “ضخامت دارد. لایه دوم یا پشتی دارای فیبر در آن است. عمل اسپری کردن بر روی فیبرها آنها را در یک لایه نازک قرار می دهد، بسیار شبیه لایه های تخته سه لا است.

اسپری کردن بارگذاری فیبر بسیار زیاد با استفاده از طول فیبر بسیار طولانی را اجازه می دهد. GFRC – جی اف آر سی با استفاده از روش اسپری بزرگترین قدرت را تولید می کند. با این حال، تجهیزات مورد نیاز برای انجام اسپری بسیار گران است، و اغلب هزینه بیش از۲۰,۰۰۰ دلار است.

روش Premix – پرمیکس برای ساخت جی اف آر سی
از سوی دیگر، پیش مخلوط یا پرمیکس ، شامل ترکیب الیاف کوتاهتر در دوزهای پایین به بتن مایع است. این مخلوط به قالب یا اسپری ریخته می شود. در حالی که اسلحه های اسپری استفاده می شود، شخم فیبر ندارند، اما با این وجود پر هزینه هستند و نیاز به یک پمپ برای تغذیه آنها (همان پمپ استفاده شده با اسپری کردن).
Premix به دلیل الیاف کوتاهتر و جهت گیری فیبرحالت  تصادفیش کمتر از اسپری کردن است.

GFRC برای سینی های بتنی در مغازه های بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد و از روش اسپری کردن استفاده می شود.

قطعات پس از تولید در اتاقك‌های بخار (Curing) با دما و رطوبت تحت كنترل قرار گرفته و تا پایان زمان عمل‌آوری نگهداری می‌شوند.

مهمترین خواص پانل بتنی جی اف ار سی – GFRC
  1. – قابلیت تولید قطعه هایی ظریف با قابیت‌های مكانیكی به مراتب بهتر از اعضای بتنی معمولی مشابه
  2. – امكان كاهش ضخامت اعضای بتنی با حفظ قابلیت باربری و استحكام مورد نیاز
  3. – كاهش تركهای مویی ناشی از پدیده خزش در بتن
  4. – تثبیت ترك و قابلیت باربری پس از ترك خوردگی
  5. – افزایش مقاومت بتن در مقابل تنش‌های حرارتی
  6. – افزایش مقاومت بتن در مقابل سایش و خستگی
  7. – افزایش قابلیت ضربه پذیری بتن
  8. – افزایش قابل ملاحظه مقاومت كششی و خمشی بتن
  9. – افزایش میزان جذب انرژی و شكل پذیری بتن
استفاده از GRC  یا GFRC در نمای ساختمان

بتن الیافی مسلح به الیاف شیشه كاربرد ویژه‌ای در تولید قطعات نما دارد.

به گونه‌ای كه امكان تولید قطعات با ابعاد بزرگ و ضخامت بسیار كم در حدود ۱ سانتیمتر را فراهم می‌نماید.

از دید صنعتی، نماهای اجرا شده به روش‌های معمول و با استفاده از مصالح و روش‌های اجرای سنتی نه تنها پاسخگوی حجم بالای ساخت و سازهای بلند مرتبه و پیچیده نمی‌باشد، بلكه از نظر اقتصادی و ایمنی نیز توجیه پذیر نیست.

مواد تشکیل دهنده جی ار سی

۱-سیمان سفید

۲-الیاف شیشه

۳-آب

۴-افزودنی جهت سیالیت بیشتر

۵-رنگدانه

املاک اینترنتی رویال هوم

مزایای استفاده از نمای جی اف آر سی – GFRC
  1. – استحكام و دوام دراز مدت نما در برابر شرایط محیطی، باد و زلزله.
  2. – امكان تولید قطعات نما با ابعاد بزرگ و ضخامت كم.
  3. – امكان تولید در رنگ‌ها و طرح‌های متنوع، پیچیده و ظریف.
  4. – امكان استفاده از مزایای صنعت پیش ساختگی و افزایش سرعت اجرای نما.
  5. – امكان تعمیر و بازسازی بخشی از نما بدون آسیب به بقیه قسمت‌ها.
  6. – كاهش وزن نما نسبت به سایر مصالح مشابه.
  7. – عایق صوتی و حرارتی.
  8. – كنترل كیفیت بالای قطعات و نمای نهایی.
املاک اینترنتی رویال هوم
  • مجموعه جوش فورجینگ با دارا بودن آزمایشگاه های مجهز خاک،جوش وبتن آماده همکاری با سازنده محترم می باشد
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *